Blogginnlegg- Jan
Erik Vold
Etter voldelige kamper der
bakken ble malt med blod, der torden ble overdøvet av eksplosiver og der et
farvel kunne bli det siste en sa, var verden stille, forlatt og i sjokk. Mange
falt tilbake til et pessimistisk verdenssyn der alt virket meningsløst, og individet
ble sett på som en fremmed til denne verdenen. Vi snakker om en retning innenfor
litteraturen kaldt modernismen, en retning bygd opp av negativitet, håpløshet
og følelsesmessige tanker som er opp til individet selv å tolke og forstå.
Krigen hadde endret
forfatterne og lyrikernes oppfatning av hverdagen. Istedenfor å skrive om hverdagens
strev, gikk de over til å formidle sine politiske og følelsesmessige tanker om «den
nye verdenen». Dette gikk ut på at folk levde i en konstant frykt for menneskehetens
utryddelse etter at to byer i Japan hadde blitt jevnet med jorden av masseødeleggelsesvåpen.
Det ble skrevet om politikk, og veldig konkret om hvordan virkeligheten
utspilte seg. En av dikterne på denne tiden påsto at;
«Dikting er ingen PR for virkeligheten-å dikte er
et forsøk på å fatte vår verden, fatte og gripe den med ord».
Denne mannen het Jan Erik
Vold (f.1939), en av datidens mest innflytelsesrike menn. Han vokste opp i Oslo
under krigen og ble drevet av historiens gang til å skrive konkret og virkelighetsnært
om verden i form av poesi. Volds verk startet mange debatter og politiske
diskusjoner, og etter hans debutår i 1965 fikk han mange beundrere som ble investerte
i lyrikken hans om virkelighetsoppfatning. Det som var spesielt med Vold var at
han skrev så mangt, alt fra humoristiske dikt, til kritiske dikt om Vietnamkrigen.
Og det er nettopp dette vi skal se litt nærmere på nå.
Jan Erik Vold var opptatt av
å vise verden slik den var, og ikke gi falske beskrivelser av den. Han ble ofte
kalt en «antipoet» da hans radikale dikt ofte medførte kontroversielle
tolkninger. For i diktene hans dreide seg enten om noe veldig hverdagslig som
kan virke kjedelig og grått, eller om politiske spørsmål som krig, død og vold.
Nyttårsdiktet (nærmest en reprise) er et godt eksempel på disse hverdagslige
tingene:
Da vi merket klokken ble tolv
gikk jeg ut på kjøkkenet,
noen av de andre
fulgte etter. Hva snakket vi
om?
Husker ikke. Husker
at vi før på kvelden hadde
snakket
om å gi ut doruller
med presidentens ansikt på,
en verdenseksport-
artikkel. Men på kjøkkenet?
husker ikke husker ikke.
Nyttårsdiktet
(nærmest en reprise) handler om en nyttårsfeiring der stemningen virker lite
engasjert. Diktet virker nesten som en fortelling som ikke inneholder rim, ikke
besjeling og ingen metaforer. Det som er spesielt med diktene til Vold er det
at det skimter igjennom at han misliker konseptet om å skrive om hat. Veldig
ofte har diktene hans et underliggende tema av kjærlighet til diverse hverdagslige
aspekter som livet generelt, det som omgir oss, menneskeheten (spesielt alminneligheten),
og spesielt til de du selv finner kjært. Det var også vanlig for kritikerne å
omtale diktingen hans som innvendt, jordnær og besinnet. Ofte skrev han også humoristiske
dikt om hverdagslige saker og ting, og av og til tok han sjansen til å skjelle
ut det dumme i samfunnet med humor. Nyttårsdiktet inneholder denne humoren. Slik
en kan se i utdraget over gjør han på en måte narr av hukommelsen sin når han
forklarer at han husker ideen om å lansere morsomt toalettpapir, men ikke de
ordentlige samtalene som ga mening. Diktene kan virke som om de er i prosa
form, og de nedtoner ofte det symbolske.
Diktet
hustavle er et politisk basert enn Nyttårsdiktet. Igjen inneholder ikke diktet
til Vold fast rytme, en klar inndeling av strofer og verselinjer, og rim,
metaforer, kontraster og litterære virkemidler generelt er utelatt. For mange
av diktene til Vold var ikke ment å være vanskelige poetiske dikt, og disse
diktene viste meningen til Vold om diverse overskrifter. Vold utalte ofte seg
selv som en som fokuserer på tilværelsen og dens dilemmaer og væremåter. Og det
var nettopp dette som virket som hans røde tråd gjennom karrieren hans.
Eksistensialismen drev han til å skrive om politikk, og som vist i utdraget
ovenfor, skrev han ofte om Vietnamkrigen. Vietnamkrigen og politikken som omringet
den var temaer som stod Vold nært, og i ettertid har han tatt for seg aktuelle
politiske hendelser i form av poesi.
Jan
Erik Vold har med sin uvanlige diktning hatt stor innflytelse på litteraturen igjennom
tidene i Norge. Ikke bare skrev Vold humoristisk om hverdagslige overskrifter,
men også om menneskets tilværelse og tilhørighet. Politikk var noe som
inspirerte han til å gi sin mening i form av poesi, og modernismen skimter igjennom
der han fokuserer på Vietnamkrigen og den konkrete virkeligheten for hva den er/var.
Mange fulgte arbeidet hans med stor interesse der de var intrigerte i hans
mening, synspunkt og formidling, og ofte ble han sett på som en påminnelse om
at dikterne var ordinære borgere i samfunnet, og ikke romantiske genier.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar