Rolf Jacobsen
Rolf Jacobsen er en norsk lyriker og en norsk journalist som
levde fra 1907-1994. Dette vil si at forfatteren levde i 2. Verdenskrig og etterkrigstiden.
2. Verdenskrig satte sterke spor og litteraturen i de første tiårene etter
krigen var skrevet i skyggen av trusselen. Det var allerede spor av modernismen
av norsk litteratur i 1890-årene og den ble etter hvert sterk i Norge. Stilretningen
gikk ut på å bryte med det tradisjonelle og eksperimentere med nye
uttrykksformer. 2. verdenskrig og modernismen påvirket forfattere og lyrikere i skrivingen sin. Flere begynte å skrive modernistisk og skrev om et politisk budskap, deriblant Rolf Jacobsen.
Rolf Jacobsen skrev mange dikt bla. om det moderne samfunnet
og storbymenneskets livsfølelse. Gjennom hele forfatterlivet hans viste han en
særegen evne til å gi det moderne samfunnet et dikterisk uttrykk. Med samlingen
”Hemmelige liv” fikk Rolf Jacobsen sitt andre dikteriske gjennombrudd.
Samlingen inneholder hans kanskje aller mest kjente dikt Landskap med gravmaskiner.
LANDSKAP MED GRAVEMASKINER
De
spiser av skogene mine.
Seks
gravemaskiner kom og spiste av skogene mine.
Gud
hjelpe meg for en skapning på dem. Hoder
uten
øyne og øynene i baken.
De
svinger med kjeftene på lange skaft
og
har løvetann i munnvikene.
De
eter og spytter ut, spytter ut og eter,
for
de har ingen strupe mer, bare en diger
kjeft
og en rumlende mave.
Er
dette et slags helvete?
For
vadefugler. For de altfor kloke
pelikaner?
De
har blindede øyner og lenker om føttene.
De
skal arbeide i århundrer og tygge blåklokkene
om
til asfalt. Dekke dem med skyer av fet ekshaust
og
kald sol fra projektører.
Uten
struper, uten stemmebånd og uten klage.
Landskap med gravmaskiner er et kjent og et typisk
Jacobsen-dikt. Det handler om den teknologiske utviklingen og konsekvensene av
dette for naturen. Rolf Jacobsen har hele livet vært fasinert av forholdet
mellom natur og teknologi og ser på utviklingen med en grunnleggende uro. Tema
i diktet kan være naturvern, teknologiske utviklingen og miljøet. Motivet er at
den nye teknologien ødelegger den opprinnelige naturen.
I forhold til komposisjon er det et moderne dikt med fast
rytme og mønster helt uten rim. Diktet består av seks strofer med ulikt antall
vers i hver strofe. Strofedelingen følger likevel et visst mønster ved at
strofe 1, 3 og 5 er alle på fire linjer.
Det er flere eksempler på språklige virkemidler i dette
diktet. Det er både besjeling, gjentakelse, symbol og kontrast. Skildringen av
de seks gravmaskinene gjennom hele diktet fremtrer som at de er levende. For
eksempel står det i diktet at ”seks gravmaskiner kom og spiste av skogene
mine”. Hvor da gravmaskinene får menneskelige egenskaper, som er eksempel på
besjeling. Gravmaskinene kan være et symbol på vadefugler ved at de kan ligne
på gravmaskiner, fordi de har en tynn hals og store nebb hvor de samler mat. Det
er også flere gjentakelser i diktet, for eksempel ”de” og ”spytter ut”.
I slutten av diktet er det et eksempel på kontrast hvor det
på den ene siden er det naturlige landskapet med sol, marken og skyer og hvor
blåklokkene blir byttet ut med asfalt, skyer med eksos og sol med projektører.
Et annet kjent dikt skrevet av Rolf Jacobsen er Signaler som er med i debutsamlingen
hans Jord og jern fra 1933.
Det er ikke
bilhjulets smatt over regnvåt asfalt
som er byens signaler.
bilhjulets smatt over regnvåt asfalt
som er byens signaler.
Det er ikke
melkevognenes gniss mot fortaugskanten
i overskyede morgener. Pilende tog.
melkevognenes gniss mot fortaugskanten
i overskyede morgener. Pilende tog.
Det er ikke
lysreklamenes stille flam-flam
over de levende elver
eller buelampenes glitrende
perlebånd.
lysreklamenes stille flam-flam
over de levende elver
eller buelampenes glitrende
perlebånd.
Ikke glassets klirr
i store larmende restauranter.
Dampskibenes rå tut på havnen,
to korte og et langt, to korte og et langt.
i store larmende restauranter.
Dampskibenes rå tut på havnen,
to korte og et langt, to korte og et langt.
Det er ikke natt-trikkens
døvende sang mot gater du ikke kjenner.
Saksofonen i femte etasje.
døvende sang mot gater du ikke kjenner.
Saksofonen i femte etasje.
Nei -
Byens signaler,
byens jagende pulsslag
vil du fornemme en natt:-
den natt
du første gang
går ensom og uten håp, -
stige som gjaldende hån bak dig
fra gatenes sten:
- Dine egne klaprende fottrinn
Byens signaler,
byens jagende pulsslag
vil du fornemme en natt:-
den natt
du første gang
går ensom og uten håp, -
stige som gjaldende hån bak dig
fra gatenes sten:
- Dine egne klaprende fottrinn
Signaler er et
modernistisk dikt hvor motivet er en vanlig by der en kan se og høre mange
moderne oppfinnelser. Diktet handler om en person som føler seg ensom og
fremmed grunnet alle de moderne elementene i byen. I diktet blir det skrevet om
hva som ikke er byens signaler og hva som er byens signaler. For eksempel
biler, melkevogner og pilende tog er ikke byens signaler, men det som virkelig
er byens signaler er ens egne fottrinn. Temaet i diktet er fremmedfølelse,
teknologi og ensomhet.
I forhold til komposisjon består diktet av seks strofer hvor
hver strofe har varierende lengde. Det er ikke noe fast oppbygning og diktet
kan fremstå rotete. Signaler har
ingen fast rytme eller bruk av rim. Ved at diktet er urytmiske oppbygningen kan
gi et inntrykk av disharmoni. I forhold til oppbygningen er de første fem
strofene korte som handler om hva byens signaler ikke er, mens siste strofe som
handler om hva byens signaler er har hele ti vers. Dette understreker
kontrasten mellom hva byens signaler ikke er og hva de er.
Når det kommer til språklige virkemidler er det bruk av
besjeling og gjentakelser i diktet. Besjeling er det flere eksempler på i
forhold til menneskeskapte maskiner, bla ”pilende tog” og ”natt-rikkens døvende
sang”. Transportmidlene fremstilles som levende vesener som kan både pile og
synge. Gjentakelse av ord er det også, for eksempel ”signaler” og ”det er
ikke”.
Rolf Jacobsen har stor betydning for norsk litteraturhistorie.
Han var en av de første i Norge som uttrykte storbymenneskets livsfølelse og viste
de skremmende sidene ved det moderne samfunnet. Jacobsen mente vi både skulle
være fasinert, men også skeptiske til den teknologiske utviklingen. Han fikk
leserne til å tenke og undre seg gjennom hans lyrikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar